Unit Trust : Matlamat Kewangan dengan Unit Amanah

Salam sejahtera semua. 

Disini saya ingin kongsikan berkenaan Matlamat Kewangan dengan Unit Amanah. Jika kita sedari atau tidak sebenarnya kita alpa bahawa masa sentiasa meninggalkan kita di kebelakang. Anda bayangkan sekiranya perancangan bagi matlamat kewangan anda dibuat pada 10 atau 20 tahun lepas rasanya masa yang berlalu tentu tidak sia-sia.

Anda mungkin rasakan yang berlalu biarkan berlalu, namun jauh disudut hati kita merasakan rugi membiarkan ianya berlalu begitu saja. Matlamat kewangan kita sebenarnya begitu penting bagi kita supaya memastikan sasaran di hari muka dapat di kecapi dengan sempurna.

Baiklah disini saya ingin kongsikan sedikit maklumat berguna berkenaan Kalkulator Matlamat Kewangan dengan unit trust. Sila rujuk gambar/jadual dibawah :-


Contoh 1:-

**Sila klik gambar untuk besarkan saiz paparan.
Penafian : Jadual diatas adalah hanyalah gambaran sahaja. Peratus pulangan tahunan daripada pelaburan Unit Amanah hanyalah ilustrasi semata dan tidak menggambarkan pulangan sebenar. 

Anda bayangkan sekiranya matlamat kewangan anda bagi 25 tahun daripada sekarang adalah sebanyak RM500, 000.00. Dengan pulangan secara purata iaitu 12% setahun maka anda hanya perlu menyimpan/melabur dalam unit trust sebanyak RM312.50 setiap bulan dan jumlah setahun hanyalah RM3,749.98 sahaja dilakukan secara disiplin. 

Contoh 2:


**Sila klik gambar untuk besarkan saiz paparan.
Penafian : Jadual diatas adalah hanyalah gambaran sahaja. Peratus pulangan tahunan daripada pelaburan Unit Amanah hanyalah ilustrasi semata dan tidak menggambarkan pulangan sebenar. 

Manakala bagi contoh diatas pula, cuba anda bayangkan sekiranya matlamat kewangan anda bagi 25 tahun daripada sekarang adalah sebanyak RM1,000, 000.00. Dengan pulangan secara purata iaitu 12% setahun maka anda hanya perlu menyimpan/melabur dalam unit trust sebanyak RM625.00 setiap bulan dan jumlah setahun hanyalah RM7,499.97 sahaja dilakukan secara disiplin. Ingat ya, SECARA DISIPLIN!!!

Persoalannya pertama yang harus anda tanyakan pada diri anda.

1) Apakah matlamat kewangan anda dimasa hadapan? 
2) Sudah bersediakah anda untuk melakukannya secara disiplin bermula daripada sekarang?
3) Mengapa anda perlu lakukan daripada sekarang atau awal?
 
Sebenarnya masih banyak lagi soalan yang perlu kita tanya pada diri kita untuk menimbulkan kesedaran dalam menetapkan matlamat kewangan kita dimasa hadapan. Jangan hanya sekadar berangan kosong tapi tiada sebarang tindakan yang diambil. 

Mengapa saya berkata begitu? Mudah saja, jika anda ada keinginan untuk memiliki Kereta Mewah, Rumah Banglo, Aset berjuta-juta atau lebih mudah lagi Financial Freedom dimasa hadapan anda memerlukan satu tindakkan yang mampu menjamin segala keinginan dan kehendak anda di capai. Tapi tentu anda akan bertanya dengan cara apa??? Jawapan kepada soalan ini saya pulangkan kepada anda kerana anda yang menentukannya.

Baiklah, kita kembali semula kepada masa. Jika anda memanfaatkan masa yang ada dengan menetapkan perancangan kewangan anda, perbelanjaan kewangan anda dan sumber pendapatan anda pasti akan ada sesuatu tindakan yang akan diambil bermula daripada detik ini.

Bagi maksud ini saya mengesyorkan kepada anda supaya menabung/menyimpan/melaburkan wang anda bermula daripada sekarang. Bak kata pepatah "Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit"dan "Bior le sikit daripada takde langsung" kata orang Perak. Itu lebih bermakna daripada tiada langsung.

Sebenarnya ada banyak kaedah atau cara atau juga platform bagi mencapai matlamat anda. Pelbagaikan pelaburan anda samada dalam Unit Trust, ASB, Tabung Haji dan Fix Deposit yang berkonsepkan pelaburan. Kerana ia tidak membebankan anda. Jika pelaburan ASB anda dapat sebanyak 8% rujuk Sejarah Pulangan ASB, atau pulangan Tabung Haji 5.5% secara purata rujuk disini bagi pulangan Tabung Haji manakala daripada pelaburan di Unit Trust mana-mana syarikat Unit Trust di Malaysia ni memberi pulangan secara purata sebanyak 12% sebagai contoh disitu anda telah mengambil peluang yang disediakan bagi menambahkan nilai pulangan pelaburan anda.

Jika anda mempunyai kewangan yang kukuh dan mempunyai kemampuan untuk membeli aset hartanah anda juga boleh lakukan kerana harga pasaran akan sentiasa menaik dan meningkat dari masa ke masa.

Jika anda mampu mendisiplinkan diri anda dengan menyimpan atau melabur sedikit sebanyak anda mampu mendidik dan menerapkan kaedah ini kepada anak-anak anda. Boleh baca di sini bagi Terapkan Amalan Menabung Anak-Anak atau anda boleh lihat manfaat menabung dengan Compound Interest.

Bagi saya, jika anda mampu menetapkan Matlamat Kewangan Anda lebih awal dan mendisiplinkan diri untuk melakukannya bermakna anda bertindak untuk masa hadapan yang lebih cerah dan anda mampu memilikinya segala impian dan keingininan anda sekarang.

Ingatlah, apa yang kita tanam hari ini adalah apa yang akan kita tuai di masa hadapan. Jadi, semailah dan bajailah ia dengan sebaiknya. Sesungguhnya kita bukan merancang untuk gagal tapi kita gagal untuk merancang.  


Sekiranya artikel ini memberi manfaat kepada anda mohon sharekan pada rakan Facebook atau tweeter anda.

No comments: