Betul ke boleh gandakan simpanan KWSP dengan unit trust?

Alhamdulillah kali ni saya nak kongsikan sesuatu yang mungkin jarang dikongsikan. Kalo tengok tajuk kat atas tu memang membuatkan anda tertanya-tanya. 

Ramai diluar sana yang rasa was-was dengan pelaburan unit trust melalui EPF ni. Kenapa??? Tepuk dada tanya selera... anda yang rasa jadi anda lebih tahu mengenainya.. Baca selanjutnya....bagi anda memahaminya.

Pelbagai persoalan diajukan kepada saya dan ini menunjukkan bahawa ramai antara kita begitu yakin perlunya perancangan kewangan dari awal untuk memastikan kita bersara dengan simpanan wang yang mencukupi di usia 55 nanti.


Selain itu, ada juga yang emelkan saya, betul ke boleh gandakan simpanan KWSP dengan pelaburan dalam Unit Trust?

Mereka mahu saya tunjukkan bukti semenjak dana Shariah yang diluluskan oleh KWSP untuk Skim Pelaburan, ada ke yang telah betul-betul buat untung?

Anda boleh lihat sendiri Fund Performance dengan klik link di bawah ini. Sebelum klik, saya harap anda dapat baca seimbas lalu tentang pencapaian fund tersebut yang telah saya ringkaskan;

Islamic Fund - Pelaburan Permulaan pada 14/08/2008 sebanyak RM 5,000.
Setiap 3 bulan pelabur mengeluarkan RM3,000.
Total investment pada 2 April 2012 adalah RM 47,000.00.
Unit Trust Value adalah RM61,705.23 dan sekiranya dia memilih untuk kekal di Akaun 1 KWSP, jumlahnya adalah RM52,913.43

Nak Tengok Bukti ??? Lihat Bukti.
 
Apa yang kita dapat lihat adalah peningkatan simpanan KWSP bukan saja dalam tempoh yang singkat bermula dari 3 tahun, dan makin berganda-ganda setelah simpanan dibuat secara konsistent setiap tiga bulan dalam tempoh melebihi 10 tahun.

Para pembaca sekalian, memang tidak mustahil untuk menjadi seorang jutawan dengan simpanan KWSP apabila bersara nanti, dan yang paling pentingnya, anda mendapat dividend yang halal, suci dan mematuhi Shariah.

Cukupkah dengan RM475/bulan sahaja dapat dibelanjakan??
Jadi, kenapa perlu bertangguh untuk memindahkan sebahagian dari akaun 1 KWSP ke dana Unit Trust sedangkan anda tak perlu keluarkan duit even 1 sen dari poket sendiri?

Anda juga menyemak berapa jumlah yang boleh anda laburkan melalui akaun 1 KWSP di sini.

Hubungi saya hari ini juga untuk temujanji!

Saya akan uruskan segalanya untuk anda.

Thank to bro Ahmad Hanizam Penulis Blog BigFishTeam diatas artikel yang menarik ini.

No comments: