Apa guna bekerja 30 tahun tapi lepas pencen kembali bekerja???

Apa guna jika kita bekerja 30 tahun selepas itu kena bekerja kembali kerana sedikit kesilapan iaitu tidak membuat perancangan persaraan komprenhensif semasa bekerja.

Gambar Hiasan : Mahukah anda jadi begini?

Orang yang terpaksa bekerja kembali selepas bersara adalah orang yang tiada perancangan persaraan bukan tiada duit semasa bersara kerana suka mengambil mudah kepada sesuatu isu. Cuba perhatikan persoalan dan kata-kata yang dapat menyedapkan hati anda...

Apa yang perlu dibuat? 
Atau anda fikir lambat lagi nak pencen..
Malas nak fikir lagi..
Tunggu dah dekat pencen baru nak fikir.
Apa peluang yang ada untuk mengurangkan risiko kembali bekerja selepas pencen?? 
Cukuplah apa yang ada..
Aku bekerja lepas pencen nanti nak isi masa lapang...
Tawwakal je nanti...

Jika anda ambil mudah perkara ni, bermakna anda sendiri membiarkan masa depan anda ditentukan oleh masa depan yang tidak pasti. Peluang masih ada untuk lakukan perancangan dan tindakkan sekarang.

Harus di ingat sifir mudah dalam kehidupan. Cuba renungkan kebenaran kenyataan  dibawah ini:


Apa peluang yang ada untuk merancang dan bertindak bagi masa depan yang lebih baik???

Manfaatkan wang simpanan KWSP akaun 1 anda supaya hasil pulangan pelaburan di dalam unit amanah kelak membuatkan anda tersenyum. Baca selanjutnya bagaimana melabur melalui KWSP akaun 1. Cuba EPF/KWSP Calculator Online untuk mengira kelayakan anda!!!

Mulakan simpanan anda secara tetap walau seminimum RM100. Apa yang penting usaha-usaha yang kita lakukan ini adalah untuk hasil yang bakal anda kecapi di masa depan. Baca selanjutnya bagaimana melabur/menyimpan secara tunai.

Apakah hasilnya??? Setiap usaha pasti ada hasilnya. Setiap yang di tanam mesti ada hasil yang dituai kelak. Cuma yang membezakan sebesar mana hasilnya? Besar simpanan/pelaburan anda lakukan maka makin besarlah potensi hasilnya kelak. Lihat simpanan/pelaburan terkompaun (Compound Interest) yang bakal anda nikmati kelak.

Jadi, jalan terbaik adalah rancang pelan persaraan anda segera. Perancangan tanpa tindakan tidak menghasilkan sebarang output sebab "ACTION CREATE RESULT". Lakukan sekarang!!! Walau sehari anda lengahkan bererti anda hilang 1% peluang untuk masa depan yang lebih baik. Kita bukan merancang untuk gagal tapi gagal untuk merancang.

Jika anda ingin tahu bagaimana untuk membuat perancangan bagi pelan persaraan melalui wang KWSP akaun 1 atau secara tunai dengan menghubungi Mr. Rudy 016-2658986. Saya sentiasa bersedia membantu anda dengan khidmat rundingan berkesan.

No comments: